حتما بخوانید؛ چه نوع کمر دردهایی نیاز به جراحی ندارند؟!

کمر درد مشکل و شکایت شایعی است که بسیاری از افراد در طول زندگی با آن روبرو می‌شوند.
ستون فقرات انسان سه وظیفه مهم حفظ و نگه داری بدن در وضعیت مستقیم ، متعادل کردن بدن در مقابل نیروی جاذبه و جهت دادن به حرکات و محدود کردن حرکات ناخواسته را بر عهده دارد .
بیشتر فشارهای وارده به ستون فقرات از طریق لیگامان های کمری گرفته میشود در واقع لیگامانها حرکات اضافی را محدود کرده و به حرکت جهت میدهند و دیسک های بین مهره را تا جایی که انعطاف پذیری دارند تقویت میکنند .

درمان کمردرد

اختلالات مکانیکال ناحیه لومبوساکرال شایع ترین علت دردهای کمر هستند .

دردهای مکانیکال ناحیه کمر ، به‌طور ثانویه یا ناشی از استفاده بیش از حد از ساختمان های آناتومیکی طبیعی مثل (Back Strain)و یا به دنبال تغییر شکل های ساختمان های آناتومیکی مثل فتق دیسک می‌باشند.

۹۰٪از دردهای کمری از نوع مکانیکال و از این مقدار حدود ۶۰٪تا ۷۰٪ از آنها مربوط به استرین های عضلانی است .

این عارضه در اثر اعمال استرس های مکانیکال در ناحیه کمرایجاد میگردد که مربوط به ضایعات لیگامانی -عضلانی به علت یک ضربه ای مشخص و یا استرس های مکانیکی دایمی باشد .
 بنابراین درد کمر میتواند در نواحی دیگر نیز احساس شود ولی اگر منشا فشار عصبی نداشته باشد .

Spinal Stenosis تنگی کانال

تنگی کانال نخاعی یا به صورت مادرزادی و یا با افزایش سن و در اثر تغییرات تخریبی ایجاد میشود .
در صورتی که کاهش اندازه کانال نخاعی شدید باشد بر روی ساختمان های عصبی فشار مکانیکی وارد می آید .
در بیماران میتلا به تنگی نخاع شایعترین علامت لنگیدن است که با درد باسن ،خلف ران و ساق پا همراه میباشد درد با ایستادن و راه رفتن تشدید و با خم شدن و نشستن به دلیل افزایش فضای عصبی کم میشود .
علاوه بر درد بیماران علایمی از قبیل بی حسی گز گز و مور مور شدن و ضعف در اندام های تحتانی رانیز گزارش میکنند .
اکثریت این بیماران را میتوان با درمان های فیزیکی و غیر جراحی درمان نمود .
در بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی جراحی زمانی صورت میگیرد که بیمار علایم حسی و حرکتی واضحی داشته باشد .

درمان کمردرد بدون جراحی
Spondylolisthesis: به معنای لیز خوردگی تمام و یا یک قسمت از مهره بر روی مهره ی دیگر است

در حالت عادی هر مهره به واسطه ی ارتباط مکانیکی فستهای مفصلی ، لیگامانها ، فیبرهای حلقوی دیسک و فشار داخل دیسکی در سرجای خود ثابت نگه داشته میشوند .
اشکال در هر یک از موارد میتواند منجر به لیز خوردگی شود .
درد با خم شدن و نشستن بهتر شده و با اکستانسیون به دلیل افزایش نیرو بدتر میشود .
درمان غیر جراحی مانند روشهایی است که در سایر کمر دردها وجود دارد ( در صورت نیاز جراحی به منظور کاهش درد و ثابت کردن مهره انجام میشود )

فتق دیسک Disc Herniation

فتق دیسک ممکن است در نتیجه اعمال نیروهای بیش از حد ، نیروهای کم اما مداوم و مکرر بر روی دیسک ایجاد گردد .
سطح شایع فتق دیسک مهره چهار و پنج و همین طور مهره پنجم و اولین مهره ساکروم است که به دلیل ضعف لیگامان در این ناحیه است .
میزان درد و ناتوانی بیمار بستگی به قطر کانال نخاعی دارد به طوری که ممکن است یک فتق خیلی وسیع بدون علامت باشد و بالعکس یک فتق کوچک با علایم شدیدی همراه باشد .
فتق دیسک معمولا با یک فعالیت ناگهانی خم شدن و چرخش اتفاق میافتد .
شکایت اصلی بیماران درد تیز ، سوزشی و غیر قابل تحمل است .
درد هم در ناحیه کمر و هم از بالا به پایین تا ساق پا در منطقه ای که درماتوم ریشه عصبی است پخش میشود .
اکثر بیماران مبتلا به فتق دیسک به درمان کانسرواتیو پاسخ میدهند (۸۰٪) البته نتیجه درمان غیر جراحی به همکاری نزدیک بیمار با فیزیوتراپیست بستگی دارد .

• 8 + 5 =