۳ درمان فک درد؛ معضلی که در هنگام غذا خوردن به سراغتان می‌آید!

حدود ۲۰٪از افراد از بیماری ها و اختلالات مفصل فکی – گیجگاهی و ساختمان های اطراف آن که اغلب به خاطر التهاب این مفصل به وجود می آیند رنج میبرند .

این مفصل از استخوان فکی و استخوان گیجگاهی به همراه غضروف یا دیسک بین مفصلی به وجود آمده است.

التهاب این مفصل می تواند ناشی از آسیب هایی باشد که بر اثر دندان قروچه یا سایش دندان ها اسپاسم عضلانی یا فشار بیش از حد به مفصل مثلا در حین کار دندان پزشکی ایجاد می شود
یا ممکن است در مواردی به دلیل وجود پاتولوژی و بیماری های مفصلی مثل آرتروز باشد.
گاهی قرار گیری سرو گردن در وضعیت نامناسب نیز منجر به دیسفانکشن در این مفصل میشود
و با ناراحتی هایی در شانه نیز همراه میگردد .

فک درد
این مفصل به همراه چهار عضله اطراف آن موجب بازو بسته شدن دهان و حرکات طرفی و حرکت جلو و عقب کشیدن فک تحتانی میشود .

بیمار ممکن است به دنبال باز کردن ناگهانی و بیش از حد دهان یا خمیازه کشیدن گاز زدن به سیب یا جراحی های دهان و دندان متوجه این عارضه گردد.

علایم این درگیری به صورت؛

درد و نارحتی در ناحیه فک
مواجه شدن با مشکل هنگام جویدن ،
سردرد های میگرنی مواجه شدن با مشکل هنگام باز و بسته کردن دهان،
درد در ناحیه گوش ،
گرفتن عضلات گردن ،
سرگیجه و سردرد و گرفتگی عضلات فک میباشد .

نحوه درمان این سندروم

با معاینه دقیق این مفصل و بررسی عکس رادیوگرافی و در صورت لزوم ام ار ای یا سی تی اسکن به عمل آمده از این ناحیه و تشخیص نوع عارضه به درمان بیمار میپردازیم .
درمان فیزیوتراپی شامل تقویت عضلات اطراف مفصل در دامنه های کوچک است؛
به طوری که با دست به حرکت باز شدن و طرفی دهان مقاومت داده میشود .
داروهای ضد التهاب برای کاهش درد و استفاده از مدالیته هایی مثل لیزر و اولتراسوند نیز بسیار کمک کننده است.
در مواردی با تشخیص دقیق فیزیوتراپیست نقاط تریگر عضلات اطراف با تکنیک سوزن خشک آزاد میشود که بسیار در کاهش درد اطراف گوش و کاهش سر درد موثر است .
به بیمار توصیه میشود که دهان را بیش از حد باز نکند و لقمه های کوچک و یا قاشق سر خالی از غذا را به دهان ببرد .
همچنین استفاده از محافظ شبانه (نایت گارد ) برای محافظت از دندان ها و کاهش فشار بر روی این مفصل توصیه شده است .

• 14 + هفده =