شایع ترین علل درد شانه و راه های درمان آن چیست؟

شانه درد یک مشکل رایج است که به صورتهای دژنراتیو و التهابی وجود دارد. بر اساس مطالعات انجام شده در سال 2016 شیوع شانه درد 26%-7% درجمعیت عادی گزارش شده است . شیوع شانه درد در افراد بالای 70 سال به بیش از 20 درصد می رسد.

این درد بیشتر به علت اختلال در عضلات اطراف مفصل رخ می دهد. اختلالات شانه هنوز هم یکی از مشکلات عمده سلامت در بالین است.
 درد شانه سومین نوع از درد اسکلتی عضلانی پس از درد ستون فقرات و زانو است .
بیمارانی که از شانه درد رنج می برند اغلب فعالیت های روزانه آنها محدود می شود و این محدودیت با کاهش دامنه حرکتی و کاهش قدرت عضلات شانه همراه می باشد. ناراحتی های شانه روی کیفیت زندگی بیماران به شدت تاثیر می گذارد.
شانه درد یک مشکل رایج است که پاتولوژی چند عاملی را شامل می شود ودر اثر بورسیت ،تندونایتیس، پارگی روتاتورکاف ،چسبندگی کپسول، سندرم گیر افتادگی، آواسکولار نکروزیس ،استئوآرتریت  گلنوهومرال و یا در اثر تروما به وجود میاید که از بین این موارد چسبندگی کپسول ,استئوارتریت و پارگی روتاتور کاف بسیار شایع است (برای تشخیص شانه درد از تاریخچه بیماری، معاینات مربوط به شانه، بررسی قدرت عضلات و دامنه حرکتی استفاده می شود.

شانه درد-فیزیوتراپی روح بخش
بیایید با هم نگاهی به شایع ترین مشکلات درد شانه بپردازیم :

تاندونیت عضلات اطراف شانه :

تاندونیت ضایعه ای خفیف و به صورت پارگی میکروسکوپی بوده و با مرحله ای التهابی دنبال میشود .
تاندونیتها اغلب ماهیت تخریبی داشته و در بیشتر موارد به علت خستگی بافتی ایجاد میشوند .
در صورت عدم درمان تاندونیت ، پارگی کامل یا ناقص و یاکلسیفیکاسیون تاندونی ایجاد شده و درپایان بورس های شانه درگیر میشود .
شیوع تاندونیت در هر سنی و در هر دو جنس یکسان است .

علل شایع تاندونیت های شانه :

ضربه های مستقیم به ناحیه
اختلالات ساختاری در محل شانه
وضعیت های نامناسب مثل شانه گرد شده
انجام فعالیت های خاص که بیشتر در بالای سر و به شکل تکراری انجام میشود .

فیزیوتراپیست با بررسی و معاینه وضعیت بیمارو علایم رادیوگرافی و با تشخیص منبع درد پروتکل درمانی را برای هر بیمار طرح میکند .
درمان :
استفاده از داروهای ضد التهاب مثل ایندومایسین و همچنین مدالیته های ضد درد مانند تنس و فونوفروزیس هیدروکورتیزون و لیدوکایین نیز مفید میباشد.
 تمرین درمانی زیر نظر متخصص فیزیوتراپی برای هر بیمار جدا طرح میشود .

در صورت درمان نشدن تاندونیت همان طور که گفتیم ممکن است منجر به پارگی تاندون شود که در این مرحله با تشخیص پزشک متخصص ببمار تحت جراحی قرار میگیرد .

شانه یخ زده :

یک بیماری بدون علت است که اغلب علت خاصی برای آن ذکر نمیشود .
 این بیماری در سنین میان سالی و در زنان بیش از مردان شایع است .
به دنبال این ضایعه چسبندگی در کپسول رخ میدهد و بیمار قادر به بعضی حرکات در دست خود نمیباشد تعادل عضلانی در مفصل شانه به هم میخورد و در نتیجه برخی عضلات کوتاه و برخی دچار ضعف و آتروفی میشوند .
اصولا درد به صورت تدریجی درسمت خارج بازو گزارش میشود .
اغلب بیماران درد شبانه داشته و هنگام غلتیدن بر روی سمت درگیر از خواب بیدار میشوند .
درمان با هدف آزاد کردن دامنه حرکتی شانه با استفاده از تکنیک های فیزیوتراپی و کاهش درد و در نهایت بازگشت بیمار به وضعیت قبل از عارضه برنامه ریزی میشود .

ما در کلینیک روح‌بخش با جدیدترین ابزار و متدها برای حل این مشکل آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشیم.
شما می توانید تا از طریق صفحه تماس با ما جهت مشاوره و رزرو وقت با ما تماس بگیرید.

• 3 × 2 =